Werkvormen

Ik heb me in mijn lange loopbaan een heel aantal technieken eigen gemaakt. Hieronder een overzicht van wat er zoal in mijn bagage zit.

Coaching is een containerbegrip. Zo zie ik het ook. Er zijn veel manieren die goed kunnen werken en ondersteunend kunnen zijn. Ik zet alles in dat bij kan dragen aan je inzichten, beslissingen die je moet nemen, om ‘uit de knoop te komen’, of vaardigheden die je wilt oefenen.

Klik op de term waar je meer over wilt weten. Over hoe ik ermee werk en wat het voor je kan doen

EMDR (Eye Movement Desensitisation Reprocessing)

EMDR (trauma of shock verwerking)

EMDR is een vrij nieuwe techniek om schok en trauma op een snelle en relatief ‘makkelijke’ manier te verwerken. Met een paar sessies is de spanning of angst verdwenen of verminderd. Bijzonder positief aan deze methode is dat de angsten niet hoeven te worden herbeleefd. Eenvoudig uitgelegd, wordt een verwerkingsproces opgestart door een cliënt met de ogen handbewegingen van de therapeut te laten volgen. Een shock of trauma kan op deze manier haar kracht en emotionele lading verliezen en worden geneutraliseerd. De oogbewegingen zijn te vergelijken met de oogbewegingen in de REM-slaap – de fase waarin dagresten worden verwerkt.

EMDR maakt het dus mogelijk om een automatische angstreactie na bijvoorbeeld een auto-ongeluk, een aanranding of overval op te heffen. Men kan weer ontspannen, rustig slapen of bepaalde plaatsen bezoeken, om een aantal voorbeelden te noemen.

EMDR is heel geschikt voor mensen die in hun privé of beroep schokkende dingen hebben meegemaakt, (soms vage) klachten krijgen of uitvallen op het werk, omdat de betreffende ervaring niet verwerkt blijkt te zijn.

Bij situaties in de vroege jeugd, als emotionele verwaarlozing, incest of andere bedreigende ervaringen kan de manier waarop ik EMDR toepas ook veel ontspanning en ruimte bieden. Zo kan deze techniek oude pijn helpen opruimen om je levensvreugde te vergroten.

Stoelmassage+

Stoelmassage+

Om tijdens kantooruren te kunnen ontspannen en daardoor effectiever en vitaler te kunnen werken is er coaching mogelijk op gezond computergedrag. Je kan controleren of je ontspannen achter je computer zit en krijgt tips om te voorkomen dat je spierverstijvingen – of erger: RSI – krijgt. Die kunnen je functioneren immers ernstig in de weg zitten.

Veel organisaties zien stoelmassage als een welkome ondersteuning. Ik werk zowel manueel als met een professionele ‘percussion massager’. De trilling van de ‘massager’ stimuleert de doorbloeding in de rug. De stoelmassage geeft energie aan de hersenen en bewustzijn op de zithouding. Daarnaast voer ik meestal gesprek met de werknemer om te kijken of er op andere terreinen spanning is. Ik geef tips en ook doorverwijzing komt regelmatig voor. Hierdoor houdt de werknemer de verantwoording voor zijn gezondheid zelf in de hand.

Burn-out preventie

Heb ik een burnout?

Ben ik overspannen? Hoe erg is het eigenlijk met mij? En wat moet ik nu doen? Of juist niet? En hoe lang gaat dit duren?

Mocht je jezelf deze vragen stellen: ze maken je onrustig en werken stressverhogend!

Als je chronisch over je grenzen bent gegaan, gaat je lichaam op een gegeven moment ‘tegenspartelen’. Je hebt tijd voor herstel nodig. Dat herstel gaat sneller als je het ‘goed’ doet en er gericht aan werkt.
Een stressconsultant kan daarbij heel behulpzaam zijn. Deze begeleidt het proces. Je krijgt antwoorden voor je vragen en  geruststelling over wat er allemaal met je gebeurt. Tevens ga je het patroon aanpakken dat ervoor heeft gezorgd dat je het zo ver hebt laten komen.

Je wilt dit immers nóóit meer meemaken?

EFT, Emotional Freedom Technique

EFT is een techniek die gemakkelijk aan te leren is, welke een prachtige zelfhelpmethode kan zijn voor mensen die daarvoor de discipline en motivatie kunnen opbrengen. Het is toepasbaar op stress, pijn, piekeren, lastige gewoonten zoals overeten of nagelbijten, herstel van ziekte, onduidelijke klachten, angsten zoals hoogtevrees, spinnenangst en vliegangst. Dit zijn allemaal slechts voorbeelden. EFT kan heel veel belemmeringen aanpakken.

Elk sterk geladen herinnering of angst wordt gezien als een verstoring van het meridiaanstelsel. Dit stelsel laat zich omschrijven als een fijn-energetisch web van energielijnen in je lichaam. Acupuncturisten werken hier bijvoorbeeld mee. Door op de eindpunten van de meridianen te ‘tappen’ – kloppen met de vingers – in combinatie met een bepaalde focus, wordt het immuunsysteem ontlast. Stress, angst of een beperkende gewoonte kan uit het lichaam verdwijnen. Het kan een enorme steun zijn in de verwerking van spanning. Voor meer informatie kun je kijken op: www.emofree.com

Aurareading

Een aurareading wordt wel eens getypeerd als ‘zweverig’, maar dat is het totaal niet. Ik gebruik de aurareading om de kern van een probleem boven water te krijgen. Het geeft namelijk heldere en concrete informatie, met jouw energiesysteem als bron. Het meeste wat je hoort, zul je dan ook herkennen. Tijdens een reading begint energie vaak te stromen en te bewegen. Dit komt doordat er in je (onder)bewustzijn puzzelstukjes op zijn plek vallen en overtuigingen verschuiven. Het geeft zo dus ordening. Een reading kan worden gebruikt om herstel te plegen, maar ook omdat je informatie wilt krijgen over een bepaald thema.

Soms pas ik de ‘turbo’ reading toe. Dat is een korte, snelle aurareading specifiek gericht op het beheer van je eigen energie. Bij zo’n energiecheck komt een eventueel energielek – en hoe dit te herstellen – snel in beeld.

Geweldloze Communicatie

Geweldloze of verbindende Communicatie

Geweldloze communicatie is ontwikkeld door Marshall Rosenberg. Het model introduceert een communicatiestijl die  onbedoelde agressie uit de taal weghaalt.
We bedoelen iets goed, maar het komt er soms zo rottig uit. De ander kan ons totaal mis-interpreteren.
In een poging het conflict op te lossen gebruiken we vaak onbewust trigger-termen, waardoor de kloof juist breder wordt in plaats van die te overbruggen. Kortom een energielek.

Verbindende communicatie lijkt simpel en logisch en het is dat ook. Alleen…pas het maar eens toe. Onze taal is onbedoeld best agressief geladen. Ik heb er heel veel aan, nog steeds, elke dag, deze verbindende communicatie.
Met enige regelmaat geef ik er een cursus over. Kijk bij Actueel

HSP Hoog Sensitief Persoon

HSP (Hoog Sensitief Persoon)  

Het kan zijn dat je hooggevoelig bent of dat van jezelf vermoedt. Zonder goed te weten wat de impact hiervan is. Zo ontstaat onnodige onzekerheid en zelfs lijden. Ik geef regelmatig de cursus: ‘HSP…wat nu?’ en merk dat hierdoor bij cursisten veel dingen op zijn plek vallen door de gegeven informatie. Het ontspant, ook doordat je met anderen ervaringen uit kunt wisselen. Een cursist verzuchtte: ‘ik ben dus niet gek’. Een ander zei: ‘Nu begrijp ik eindelijk waarom ik me zo anders voel en anders dan anderen reageer op dingen, het hoort gewoon bij me’.

De korte cursus helpt je te begrijpen hoe je omgaat met je hoge gevoeligheid. Het resultaat ervan is dat je je meer op je gemak gaat voelen met jezelf. Je leert in de cursus ondersteunende manieren om jezelf makkelijk te ontspannen en weer op te laden. En op een constructieve manier met je werk en relaties om te gaan.

Het geheime cadeau van ‘HSP-zijn’ is dat je een ‘lenig’ zenuwstelsel hebt. Je ben snel overprikkeld, maar kunt ook snel weer opgeladen zijn.

Let op actueel om de cursusdata te zien of laat weten dat je interesse hebt via   karo@xs4all.nl  Individuele begeleiding is ook mogelijk om te leren omgaan met HSP.

Coachings-vormen

Coaching

Coaching is een containerbegrip. Zo zie ik het ook. Er zijn veel manieren die goed kunnen werken en ondersteunend kunnen zijn. Ik zet alles in dat bij kan dragen aan je inzichten, beslissingen die je moet nemen, ‘uit de knoop komen’ of vaardigheden die je wilt oefenen.

Coaching op afstand  

Misschien werkt het voor jou beter om rustig kunnen schrijven of te bellen in plaats van 1-op-1 een consult te doen. De moderne communicatiemiddelen bieden dan uitkomst. We kunnen coaching per mail, skype of gewoon met de telefoon organiseren om in te zetten in je zelfonderzoek of begeleiding van je burn-out.

Wandelcoaching 

Deze manier van coaching is fijn voor mensen die graag in beweging zijn. Het wandelen vergemakkelijkt het praten. Je hoeft niet formeel aan een tafel te zitten en de coach aan te kijken. Je loopt letterlijk de vastzittende situatie uit of geeft juist richting. De natuur werkt harmoniserend en rustgevend en het geeft de gesprekken diepgang. De stilte mag vallen en z’n werk doen.

Lopen langs het strand, door het bos, een mooi park het kan allemaal.

Spelcoaching  

Een spannend gesprek voor de boeg? of presentatieangst? Het kan heel ondersteunend zijn om gesprekken of presentaties voor te bereiden in een ‘bijna echte’ situatie.

Als speldocent heb ik de ervaring om via deze technieken te coachen. Het is een snelle manier om de zwakke plekken van een tekst of gesprek boven tafel te krijgen. Ook spannende gebeurtenissen worden bekend terrein als je het een paar maal hebt doorlopen.
Relatiegesprekken, presentaties, een spannend gesprek met je baas of bijvoorbeeld een lastige boodschap aan het personeel. Even oefenen en je staat er stevig in.

Energiecoaching  

Zolang de balans vinden tussen werk en privé, je sociale activiteiten, de zorg voor je eigen conditie, je thuisfront en hobbies goed gaat, is er niets aan de hand. Ongemerkt kan je ‘energie-investering’ echter uit de hand lopen. Je wilt je werk écht goed doen, je gezin de aandacht geven die het verdient, je conditie onderhouden en ga zo maar door. Het kan zijn dat dat allemaal ineens niet meer zo lekker gaat. Bijvoorbeeld door onverwachte dingen, zoals ontslag, een overlijden, scheiding, ziekte of vriendschapsbreuk. De balans kan ineens doorslaan. Al die bordjes zijn dan niet meer tegelijk in de lucht te houden.

Energiecoaching helpt je om helder te krijgen hoe je je energie gebruikt. Heb je bijvoorbeeld genoeg ‘lummel’momenten en herstelmomenten ingebouwd? We kijken naar hoe jij je energiehuishouding gezond kunt krijgen en houden. Dan is er immers voldoende veerkracht om spanningen op te vangen. Zakelijke Coaching

In Company Coaching  

Het woord geeft het al aan: met enige regelmaat komt de stressconsultant naar uw bedrijf voor individuele consulten met werknemers. Via open inschrijving kunnen werknemers zich voor dit spreekuur aanmelden. De consulten duren gemiddeld 20 tot 45 minuten.

Deze manier van coaching en individueel maatwerk blijkt preventief te werken tegen stressgerelateerd ziekteverzuim. Het zet de medewerkers aan tot zelfwerkzaamheid om stress te verlagen en verlaagt zodoende het verzuim. Aangezien de consulten binnen de eigen organisatie plaatsvinden, is het een minimale belasting voor de werktijd.

Karo van der Burgt is als stressconsultant en stoelmasseur inzetbaar voor spreekuren ter voorkoming van (langdurige) uitval. Hier hoort ook RSI-preventie bij. Begeleiding voor werknemers die langdurig zijn uitgevallen (burn-out) of dreigen uit te vallen is eveneens mogelijk. Mocht er daartoe aanleiding zijn, dan kan zij ook worden in gezet voor traumatherapie of coaching. Zakelijke Coaching of Coaching individueel

Omnium Universe

Mediteren

Mediteren

Voor menigeen een lastige zaak. Inclusief mijzelf.
Daarom heb ik er lol in nu en dan een korte cursus met elke week een andere techniek te behandelen en te oefenen met elkaar.
Het gaat er immers om dat jij een voor JOU haalbare en plezierige methode vind?

Meditatie geeft rust en herstel in je lichaam op vele niveau’s.

  • hormonaal,
  • op je zenuwstelsel,
  • je hersenactiviteit,
  • herstel van spieren,
  • het werkt door op je spijsvertering,
  • je stress levels
  • slaapcurve

En dan heb ik nog lang niet alles genoemd.
Kortom er is veel terrein te winnen bij een fijne meditatie techniek. En of je dat nou het liefste doet door bewegen, stilte, staren, een geleide meditatie…we gaan het onderzoeken. Kijk bij actueel voor cursusdata

RSI

RSI…ik?

Repetitive Strain Injury.
Een pijnlijke aandoening die voortkomt uit slechte doorbloeding van bepaalde spieren door bv computeren, de hele dag haren knippen, en vast nog wel meer.

De meeste kantoorbanen zitten in de gevarenzone als de computer je belangrijkste werk ‘veld’ is.
Ik weet het zelf. Eenmaal achter de computer vliegt de tijd. Ik vergeet te drinken, te verzitten, te ademen, te bewegen…
En wordt helemaal stijf, moe, kippig.

Ik kom met grote regelmaat met mijn massagestoel bij organisaties binnen. En oh wat blij zijn de werknemers met me.
Niet alleen omdat ze even lekker op ‘de stoel’ mogen. Maar ook omdat ik bepaalde spieren check op RSI.

RSI-detectie!

Zodra ze de (verborgen) pijn voelen en zich realiseren dat een RSI om de hoek ligt, is er motivatie om de oefeningen die ik mee geef te doen.
Of zelfs om te gaan lunch-wandelen, sporten, meer water te drinken gedurende de dag, de RSI-timer te gebruiken voor ‘gedwongen’ minibreaks.
Na een week, controle en evt. meer oefeningen totdat het gevaar geweken is.

Elke week een stoelmassage?

Helaas, maar nee.
Zo werk ik niet.
Ik gebruik de stoelmassage+ als een check. Om zo in een vroeg stadium RSI  of stress op te speuren.
En door de gesprekken komen vaak andere stressoren naar boven, zodat ik kan doorverwijzen naar de bedrijfsarts, of een psycholoog,  fysiotherapeut, of team-manager…

Stoelmassage als preventie

Stoelmassage blijkt een goede investering in het personeel te zijn.
Minder ziekte verzuim
Meer energie
Betere zelfzorg door mijn vele tips
Meer enthousiasme, lees: motivatie
Eerder detectie van problemen

Wilt u een gesprek?
Contact mij, ik kom graag langs, of bespreek de mogelijkheden
Ik ben ook stressconsultant.